Den stygge julegenseren er kommet for å bli

I løpet av det siste tiåret har den stygge julegenseren forankret seg fast i julekulturen, og hos mange, juletradisjonen. Det er gjerne en ullgenser, vanligvis i forskjellige nyanser av rødt, hvitt og grønt, ofte av tvilsomt stoff, og med minst ett juleinspirert motiv på seg - en snømann, et juletre, et reinsdyr eller sukkertøy. Ganske ofte har genseren 3D-effekter, klirrende bjeller og LED-lys.


Den stygge julegenseren har raskt blitt en like viktig del av høytiden som julelys og innpakningspapir. Ifølge statistikken til Klarna, som baserer seg på salget til mer enn 12.000 nettbutikker, doblet salget av stygge julegensere seg i Norge i 2021 sammenlignet med året før. For å finne ut hvorfor «Ugly Christmas Sweaters» ble så populært må vi se litt på historien bak.

Historien om den stygge julegenseren

Pullovergensere med juletema begynte så smått å dukke opp på 1950-tallet, opprinnelig referert til som "Jingle Bell Sweaters". Men genseren var ikke så glorete som dagens varianter og fant liten popularitet på markedet. Det var ikke før på 1980-tallet at den stygge julegenseren traff mainstream. Endringen skjedde takket være popkultur og komedie, med tullete pappakarakterer som Clark Griswold i «National Lampoon's Christmas Vacation» som gjorde julegenseren til et uhyggelig, men samtidig kjærlig uttrykk for julefeiring. Snøfnugg-utsmykkede gensere ble ikke ansett som kule den gangen, men de utstrålte jul, og ble ofte brukt på julefester på kontoret og første juledag.

På 90-tallet falt den stygge julegenseren i popularitet igjen, men på begynnelsen av 2000-tallet ble det på nytt blåst liv inn i denne trenden. Ifølge boken «Ugly Christmas Sweater Party Book: The Definitive Guide to Getting Your Ugly On», begynte den første sammenkomsten med stygg julegenser-tematikk i Vancouver, British Columbia, i 2002. Boken forteller også at det er vanskelig å si hva som utløste endringen, men når folk begynte å se den komiske og ironiske siden av den stygge julegenseren, i stedet for noe forferdelig som ingen vil ha, så endret noe seg.

Stygge julegensere
  1. Bilde av en mann ikledd julegenser All i want for Christmas is Rakfisk. En grønn genser med rød kant med bilde av en rakfisk og andre julemotiver.
    -30%
    All i want is Rakfisk
    Tilbudspris 299,- Før 425,-
    På lager
  2. Norwegian Moods
    -30%
    Norwegian Moods
    Tilbudspris 299,- Før 425,-
    På lager
  3. Norwegian Moods
    -30%
    Norwegian Moods
    Tilbudspris 299,- Før 425,-
    På lager

Ugly Christmas Sweater som mote

Hurtigmotegiganter som Topshop og avanserte forhandlere som Nordström begynte fort å fylle hyllene og nettstedene sine med glorete design hver jul. Vintage-butikker og Frelsesarmeen utnyttet trenden ved å øke lagrene av dansende nisse-gensere. Til og med motebransjen ble med på trenden. I 2007 ga Stella McCartney ut en alpingenser med isbjørn-tema, Givenchy fulgte opp i 2010, og Dolce & Gabbana året etter. Så ble genseren en slags normalitet der alle fra H&M og Cubus, til Europris, Jula og Outland selger sine egne versjoner av juleplagget.

2012 ble et vendepunkt for den stygge julegenseren. Den britiske veldedighetsorganisasjonen Save the Children lanserte «Christmas Jumper Day», en innsamlingsaksjon som oppmuntret folk til å ta på seg sin mest forferdelige julegenser. Den populære britiske avisen The Telegraph beskrev stygge julegensere som "denne sesongens må-ha", mens New York Times rapporterte om stygge julegenser tematurer, pubrundturer og spesialiserte nettbutikker som blomstrer over hele verden. Samtidig begynte strikkeoppskriftene å vise mer juletre, reinsdyr, bjeller og sprø detaljer, her i Norge. Det dukket også opp massevis av spesialbutikker som bare vil selge stygge julegensere, både i fysiske butikker og på nett. Og det er da man forstår at den stygge julegenseren har kommet for å bli!

Sosial media hjelper den stygge julegenseren

Sosiale medier har helt klart hjulpet å øke populariteten til den stygge julegenseren. I dag konkurrerer vi om å vise frem julegenseren vår på Instagram, mens internasjonale superkjendiser som Taylor Swift og Kanye West omfavner denne trenden med å ha på seg sine egne julegensere på sosiale medier. Den populære talkshowverten Jimmy Fallon begynte til og med å kjøre et daglig segment i advent kalt "12 Days of Christmas Sweaters", som fortsatt vises i desember hvert år.

Det er lett å se at de ironiske, stygge julegenserne er mer akseptert og brukes av flere i både Norge og store deler av verden i juletiden. Å ha julens styggeste julegenser har blitt en stor trend og blir bare større og større med årene. Skoler praktiserer «stygg julegenser-dag», det er vanligere å be inn til «Stygg julegenser-fest», og det er bedrifter som ønsker stygge julegensere som fast klesplagg hos ansatte på kontoret i adventstiden. Julen kan være ganske stressende, men å ha på seg noe latterlig og stygt kan bidra til å ta av presset og lette stemningen.

Festmagasinet har stygge julegensere fra Norge

Festmagasinet selger stygge julegensere som er laget i Norge, blant annet med teksten «All I want for Christmas is Akevitt» og «the typical norwegian». Disse morsomme genserne med tilnærmede norske juletradisjoner vil helt klart få kollegaer og venner til å trekke på smilebåndet. Hos Festmagasinet kan du også kjøpe denne julete Rosetten med teksten "Ugly Sweater Contest", så du kan dele den ut til personen du mener har årets styggeste julegenser på kontoret eller på temafesten din.

Få oversikt over alle julegensere her